Sfantul
Tarasie s-a nascut in Constantinopol, din parintii Gheorghie si Eucratia.
Tatal lui era inalt dregator al imparatiei.
Urmandu-i pilda, tanarul Tarasie a intrat in randuiala vietii din lume
si a ajuns la dregatoria de sfetnic imparatesc, desi ducea, in taina, o
viata de adanca evlavie. Era, insa, o vreme cand Biserica lui Dumnezeu
trecea printr-o mare tulburare: imparatii Constantinopolului luptau pe
fata impotriva cinstirii Sfintelor icoane. In Constantinopol se tinuse
un sinod (752), in frunte cu patriarhul Paul, in care biruise erezia imparatilor,
ca icoanele sunt idoli, neindraznind nimeni, de frica, sa marturiseasca
invatatura Bisericii, mostenita de la Sfintii Apostoli. In urma acestui
sinod, imparatii au inceput sa intemniteze si sa dea mortii pe cei ce nu
socoteau icoanele idoli si nu ardeau Sfintele icoane. Crestinatatea ortodoxa
din afara imparatiei a inceput sa rupa legaturile cu Biserica imparatilor
din Constantinopol, cazuta in ratacire. Mustrati de constiinta, episcopii
si patriarhul insusi, si-a parasit scaunele si slujbele lor.
In acest timp de grea incercare si pentru Biserica si pentru imparatie,
ochii tuturor, pentru slujirea de patriarh, s-au indreptat spre Sfantul
Tarasie. Binecredincioasa imparateasa Irina insasi (797-802) s-a unit cu
acest gand si i-a facut chemare. In cele din urma, Sfantul a primit, dar,
cu un singur pret: imparatia Bizantului sa adune intr-un sinod a toata
lumea, pe solii intregii crestinatati, asa incat, hotararea luata, sa refaca
unitatea de credinta, atunci rupta, a crestinatatii de pretutindeni. Imparateasa
a primit, Sfantul Tarasie a fost sfintit patriarh al Constantinopolului
si, asa, s-a tinut Sinodul al saptelea a toata lumea, de la Niceea (787).
Erezia imparatilor a fost oranduita si dreapta credinta statornicita: icoana
nu este un idol, cinstirea icoanei nu merge la icoana insasi, ci la chipul
din cer, infatisat pe icoana. Iar cinstirea noastra este o cinstire de
adorare, daca merge la Dumnezeu, o cinstire de veneratie, daca merge la
un sfant si o cinstire de supravenerare, daca merge la Maica Domnului.
Pentru crestinatate, imparatia Sfintei Irina si pastoria Sfantului patriarh
Tarasie au fost, astfel, ca o strafulgerare de dreapta credinta.
Deci, traind cu dreapta evlavie si cu cinstire, atat de la popor cat si
de la imparati, zidind o manastire, de cealalta parte a Bosforului, strangand
apoi multime de monahi, pe saraci miluind si Biserica bine carmuind-o timp
de douazeci si doi de ani si doua luni, Sfantul Tarasie cu pace s-a savarsit
si a fost ingropat in manastirea - ce singur si-a facut-o -, la 25 februarie
806. Cu ale lui sfinte rugaciuni, Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ne
pe noi. Amin.
Întru aceastã zi, cuvant al Sfantului Antioh, despre chemarea lui Dumnezeu.
Fiindca Domnul Dumnezeu ne cheama pe noi prin
Lege si prin Prooroci, prin Apostoli si Evanghelisti, iar, mai mult, ne
si roaga, nu se cade noua, din lene, a nu lua in seama chemarea Lui, la
mantuirea noastra, ca nu cumva, pentru intarziere, sa ni se incuie camara
cea dorita si, apoi, mult batand, in zadar, sa fim fara de nici un folos.
Ci, mai bine, sa ne sarguim, o, fratilor, ca sa ajungem la cetatea cea
mare, la Ierusalimul cel de Sus, care este maica noastra, a tuturor celor
ce vietuim. Este tara, intru care straluceste Lumina cea neinserata, Ochiul
cel neadormit, Datatorul Bunatatilor celor vesnice. Deci, o, fratilor,
de ne vom apropia, cu frica si cu dragoste, de Stapanul nostru cel bun,
apoi vom vedea toata lumea ingerilor si a arhanghelilor. Si, oricat ar
fi de multi indragitorii Ierusalimului celui de Sus, toti vor gusta din
mangaierile lui. Ca din paraul cel cu apa vie se vor adapa. Sa nazuim spre
Acela care a zis: "Apropiati-va de Mine si Ma voi apropia de voi." Sa ascultam
pe Datatorul de Lege, Cel ce zice: "De veti asculta glasul Meu, Imi veti
fi Mie popor ales, imparateasca preotie, neam sfant". Ca zice: "Fiti sfinti,
ca Eu sfant sunt, Domnul Dumnezeul vostru, si popor ales v-am luat pe voi
Mie". Iar la Intelepciune zice: "Apropiati-va de Mine, cei ce Ma
doriti pe Mine, si din bunatatile Mele va veti satura, pentru ca mai dulce
decat mierea sunt Eu. Ca, cel ce mananca, nu va mai flamanzi, si cel ce
ma asculta pe Mine, nu se va rusina." Si iarasi: "Veniti de mancati painea
Mea si beti vinul pe care l-am pregatit voua si lasati nebunia voastra.
Cautati intelepciunea si veti trai". Iar David zice: "Apropiati-va de Dansul,
si va veti lumina si fetele voastre nu se vor rusina". Iar Apostolul zice:
"Daca ati inviat impreuna cu Hristos, apoi cele de sus le cautati, unde
este Hristos de-a dreapta Tatalui, sezand". Si mai zice inca: "Drept aceea,
iata, nu sunteti straini si pribegi, ci cetateni cu sfintii si cu cei apropiati
ai lui Dumnezeu". Deci, sa ne apropiem de scaunul lui Dumnezeu, ca sa luam
mila, si sa aflam dar la vremea cea prielnica. Iar, Iubitorul de oameni
Dumnezeu ne cheama pe noi, zicand: "Veniti la Mine, toti cei osteniti si
impovarati si Eu va voi odihni pe voi. Luati jugul Meu asupra voastra si
va invatati de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima si veti afla odihna
sufletelor voastre. Ca jugul Meu este bun si sarcina Mea usoara este" (Matei
11,28-30).
Deci, acestea le graieste, si ne cheama pe noi, Insusi Hristos, Dumnezeul
nostru.
Întru aceastã zi, cuvant al Sfantului Evagrie monahul, despre mantuirea sufletului.
In inima celui bland se odihneste intelepciunea,
iar sufletul cel ostenitor este scaunul nepatimirii. Lucratorii cei rai
isi vor lua plata rea, iar, lucratorilor celor buni, li se va rasplati
cu buna plata. Cel ce intinde latul altuia, in lat va cadea si el. Mai
bun este un taran bland, decat un orasean iute si manios. Iutimea pierde
cunostinta, iar indelunga rabdarea o aduna pe ea. Cum este un vant tare
in largul marii, asa este mania in inima omului. Cel ce se roaga lui Dumnezeu,
fuge de ispite, iar inima cea netrebnica tulbura cugetul. Sa nu te inveseleasca
prea mult pe tine bautura, nici sa te saturi de bucate, ca sa nu se ingrase
carnea trupului tau, ca, apoi, te vor impresura pe tine gandurile cele
spurcate. Sa nu zici: "Astazi este praznic, sa bem; iar maine este Duminica
mare, sa facem praznic." Ca praznicul calugaresc nu este asa, ca, adica,
sa-ti saturi pantecele. Pastile Domnului sunt iesirea din rautati, iar
Cincizecimea este invierea sufletului.
Praznicul lui Dumnezeu este nepomenirea de rautati, ca pe pomenitorul de
rau il va apuca plansul, iar Cincizecimea Domnului este invierea dragostei.
Cel ce uraste pe fratele sau, in cumplita cadere cade. Praznicul lui Dumnezeu
este intelegerea cea adevarata, iar cine cauta intelegere mincinoasa, va
muri urat. Mai bine este a flamanzi cu inima curata, decat a praznui cu
suflet necurat. Cel ce-si curata gandurile cele rele din inima sa, acela
este cel ce si-a ucis pruncii sai cu piatra.
Calugarul somnoros va cadea in rele, iar cel priveghetor, ca o pasare usoara
este. Sa nu te dedai pe tine la priveghere desarta si seaca si sa nu lasi
cuvintele cele duhovnicesti, pentru ca Domnul priveste in suflet si te
va scoate pe tine din tot raul. Somnul cel mult inmulteste gandurile, iar
privegherea cea buna le imputineaza pe ele. Somnul cel mult aduce griji
si necazuri, iar cel ce privegheaza scapa de acestea. Adu-ti aminte totdeauna
de iesirea ta din aceasta lume si sa nu uiti judecata cea vesnica si nu
va fi pacatuire in sufletul tau.
Prin pocainta sa-ti indreptezi sufletul tau, iar prin milostenie si blandete
sa-l intaresti pe el, chiar de va navali asupra ta duhul cel grabnic. Dar,
atunci, sa nu-ti lasi chilia ta si, iarasi, sa nu pierzi vremea prielnica.
Ca, precum cineva curateste argintul, asa se va curati si inima ta. Si,
prccum aurul si argintul se curata prin foc, asa si inima calugarului se
curateste prin ispite. Duhul tulburarii goneste lacrimile, iar duhul necazului
sfarama rugaciunile. Leapada de la tine mandria si desarta slava, departe,
sa o gonesti; ca acela ce acum nu voieste slava, se va mari in veacul ce
va sa fie, intru Iisus Hristos Domnul nostru.
Întru aceastã zi, cuvant al Sfantului Efrem Sirul, catre monahi.
In viata aceasta lumeasca, cel ce isi impodobeste
trupul sau si-l schimba cu felurite haine, acela slava omeneasca are. Iar
in cinul monahicesc, cel ce pe acestea le defaima si ia aminte numai la
trebuinta cea de nevoie a trupului, isi castiga lui slava in ceruri, dupa
cel ce zice: De avem haine si acoperamanturi, cu acestea sa ne indestulam.
Deci, sa slujim cu buna placere lui Dumnezeu, Celui ce ne-a slobozit pe
noi si sa nu ne amagim cu patimile stricaciunii, nici sa luam aminte la
podoaba hainelor, a culionului, a braului sau pana si la frumusetea paramanului.
Ci, pe cele smerite si lipsite de slava desarta, sa le cautam si sa le
iubim, dupa cum se cuvine sfintilor.
Intru imbracamitea hainelor, sa nu te lauzi, aducandu-ti aminte de cojocul
lui Ilie si de sacul lui Isaia, precum este scris: Mergi, ia sacul de la
mijlocul tau si incaltamintele dezleaga-le de la picioarele tale. Nici
imbracamintea Botezatorului nu o uita. Deci, nu fi aratos la vedere, prin
haina stralucita, ci, prin fapte bune sa straluceasca lumina ta inaintea
tuturor, ca sa fie proslavit Domnul. A Caruia este slava Amin.
Mai multe despre Sfintii zilei gãsiti
în Vietile
Sfintilor