
Luna ianuarie în 12 zile: pomenirea Sfintei Mucenițe Tatiana
(+235).
Aceasta a fost din Roma veche, pe vremea
împărăției lui Alexandru Sever (223-235), din părinți
credincioși, tatăl ei, în trei rânduri, a fost în dregătoria de
guvernator și se bucura de multă cinste în senatul roman,
neștiindu-se că era creștin. Și a crescut fericita în casa
părinților ei, cu bună cuviință și cu frică
de Dumnezeu și cu bucurie se împărtășea din tainele
nepieritoare ale credinței. Și, ajungând ea în vârstă, n-a voit
să se mărite, ci își petrecea viața în curăție
și în dragostea lui Hristos, dorind din tot sufletul să-I fie mireasă
Lui, Căruia Ii slujea ziua și noaptea, jertfindu-se pe sine și
cu fapte bune împodobindu-se. Deci, fericită că și
părinții ei binecuvântau această hotărâre, Tatiana cu
și mai mare râvnă slujea Domnului, încât s-a învrednicit și de
cinstea de a fi diaconiță a Bisericii din Roma, după rânduielile
de atunci ale Bisericii.
Și Împăratul, pe vremea aceea, nu prigonea el
însuși, dar lăsa pe dregătorii mai mici să facă ce vor
cu creștinii. Și, pornindu-se prigoana contra creștinilor, din
partea necredincioșilor, a fost prinsă și Tatiana,
mărturisind că este creștină. Și, nevoind ca sa se
lepede de Hristos, din porunca mai-marilor cetății, a fost pusă
la chinuri și munci cumplite: bătăi, scoaterea ochilor,
golătatea trupului, scrijelirea pe trup cu bricele, aruncarea în
temniță, tăierea sânilor, aruncarea la fiare, spânzurarea
și strujirea trupului la stâlp, aruncarea în foc. Dar toate le-a îndurat
cu putere de Sus, de parcă nici o durere nu simțea, dimpotrivă,
cu toate schingiuirile prigonitorilor, ea neîncetat vestea poporului de
față, puterea și chemarea lui Hristos, că mulți
necredincioși veneau la credința Mântuitorului. Deci, au poruncit
să i se taie capul și, împreună cu ea, s-a tăiat capul
și tatălui ei.
Și se află capul ei astăzi în Catedrala
Mitropoliei Olteniei, din Craiova, adus în țară de evlaviosul Domn
Neagoe Basarab.
Mai
multe despre Pătimirea
Sfintei Mucenițe Tatiana fecioara și a celor împreună cu dânsa
sunt scrise în Viețile Sfinților.

Întru
această zi, cuvânt al Sfântului Atanasie, despre călcarea de lege.
Cel ce nu face
voile lui Dumnezeu, în cursa diavolului este. Că precum o pasare, chiar
daca nu cu tot trupul, ci numai de un picior s-ar prinde într-o cursă, se
află în întregime în stăpânirea celui ce a pus lațul, așa
și noi, prin viata și prin credința cea rea, cădem în stăpânirea
diavolului. Căci grăiește Domnul: Nu tot cel ce-Mi zice Mie,
Doamne, Doamne, va intra în Împărăția Cerurilor. Și iarăși
zice: Nu vă știu pe voi, depărtați-vă de la Mine
toți cei ce lucrați fărădelege. Vedeți oare ce fel de
dobândă avem dintr-o credință fără de fapte bune?
Că și fecioarelor, tot așa le-a zis: Nu vă știu pe
voi! Deci, ce au câștigat din fecioria cea cu atâta osteneală
agonisită, daca nu vrea să le știe pe dânsele Stăpânul?
și mai sunt, și în alte locuri din Scriptură mulți
neosândiți pentru credință, dar chinuiți pentru viata lor
cea rea. Dar cei ce nu păzesc poruncile, aceia de tot vor pieri. Că
și fecioarele acelea, nu pentru desfrânare n-au intrat în viață,
nici pentru beție, nici pentru zavistie, nici pentru rea-credință,
ci numai pentru lipsa undelemnului, ca cele ce nu făceau milostenie.
Că undelemnul milosteniei însemnează, ca aceea ce
curățește tot păcatul și apropie pe om de Dumnezeu.
Că ați auzit și pe Însuși Domnul, zicând către cei
nemilostivi: Duceți-vă de la Mine, blestemaților, în focul cel
veșnic. și nu le-a adus aminte de nici un păcat de alt fel, ci
numai atât le-a zis: Ca n-ați făcut milostenie, nici ați
hrănit pe frații mei, pentru aceea nu vă știu pe voi.

Întru această zi,
cuvânt al Sfântului Evagrie, despre smerenie și înălțare.
Pentru ce
te mândrești omule, tină fiind și gunoi. Și de ce te umfli
și, mai presus de nori, te înalți? Cercetează și-ți cunoaște
firea ta, că pământ ești și cenușă și, peste
puțină vreme, în țărână te risipești. Acum ești
mândru, și peste puțin, vierme. De ce îți înalți ceafa
care, după puțină vreme, putrezește. Este mare omul
ajutorat de Dumnezeu, că, părăsit fiind, și-a cunoscut
neputința sa. Că nici un bine nu ai, pe care să nu-l fi luat de
la Dumnezeu, pentru ce, dar, te faci minunat, trăind doar numai până dimineața?
De ce te împodobești cu darul lui Dumnezeu, ca și cum l-ai fi
câștigat de aiurea? Să cunoști pe Cel Preaînalt și să
nu te înalți peste fire; zidire a lui Dumnezeu fiind, să nu te lepezi
de Cel ce te-a zidit. Ajutor primind de la Dumnezeu, nu întoarce spatele
Datatorului cel Bun. La înălțime de viață te-ai suit, dar
El ți-a dat-o. Ai săvârșit vreo faptă bună, dar El
ți-a ajutat, lucrând cu tine împreună. Mărturisește pe Cel
ce te-a ridicat pe tine. Om ești, să nu-ți treci marginea firii.
Cunoaște-ți ce-i al tău, ca și ce-i al firii tale. Să
nu te lepezi, din răutate de neam și de fire, chiar daca acesta-i
smerit și simplu, iar tu ai ajuns mare, că Același Ziditor pe amândoi
v-a zidit. Să nu asuprești pe cel smerit, că-i mai tare decât
tine și, mergând mai aproape de pământ, nu cade rău, iar cel înalt,
de va cădea, se va sfărâma. Putred scaun este mândria, că cel ce
șade pe ea, degrabă cade. Iar cel smerit totdeauna stă tare,
și mândria nu-i clatină lui piciorul niciodată. Omul cel mândru,
este ca un copac fără rădăcini, nu suferă furtuna vânturilor.
Gândul cel smerit cetate își zidește și cel ce locuiește în
el nesurpat este. Spuma de pe apă piere și pomenirea celui mândru nu rămâne
după moarte. Cuvântul celui smerit este tărie sufletului, iar celui mândru
este plin de mânie.
Rugăciunea
celui smerit trece și sosește la Dumnezeu, iar a celui mândru mânie
pe Dumnezeu. Când ai ajuns chiar la vârful faptelor bune, nici atunci nu este trebuință
să te lauzi. Că cel ce cade jos, de pe pământ, degrabă se scoală,
iar cel ce cade de sus, capătă rană de moarte. Toiagul este chip
și semn al învățăturii, că, pe acesta avându-l omul,
trece Iordanul vieții. Toiagul în mâinile calatorului este de trebuință
pretutindenea și la tot lucrul. Și învățătura cea din
fapte, îndreptează viața omului. Toiagul cel aruncat s-a prefăcut
în șarpe. Și învățătura cea din fapte, aruncată
în dulceața cea trupească, călcata și stricată se
face.

Întru această zi,
cuvânt din Scara, despre răbdare în ascultare.
Marele meu
prieten, Ioan Savaitul mi-a povestit niște întâmplări vrednice de
auzit. Iar tu, Cuvioase, cunoaște din pățaniile lui, că
acel bărbat era om fără de patimă și curat de orice
minciuna. El mi-a povestit următoarele:
În mănăstirea
mea din Asia, era un bătrân vestit de leneș și de nestăpânit,
dar grăiesc nu judecându-l ci ca să dau pe față adevărul.
Și el dobândise, nu știu cum, un ucenic mai tânăr, cu numele
Acachie, cam simplu cu duhul, dar înțelept cu gândul. El atâta a răbdat
de la un bătrân ca acela, încât multora li se părea de necrezut, căci
îl chinuia cumplit în fiecare zi, nu numai cu sudălmi și necinstiri,
ci până și cu lovituri cu bățul. Răbdarea lui era însă
de dobitoc. Deci, văzând eu cum suferă el, în fiecare zi, rele pătimiri,
în cel mai de pe urmă hal, ca un rob cumpărat, l-am întrebat, într-una
din multele mele întâlniri cu el: Ce mai e nou pe la voi, frate Acachie? Cum
merg treburile pe ziua de azi? Iar el îmi arata fără gând rău,
o dată un ochi învinețit, altă dată grumazul plin de vânătăi,
iar altă dată capul plin de cucuie. Deci, cum îl știam iubitor
de pătimiri, i-am spus: Mergi bine, mergi bine, rabdă și te vei
folosi. Deci, petrecând el în acest chip la acel bătrân nemilostiv,
nouă ani, s-a dus către Domnul. Si, după cinci zile de la îngroparea
lui în cimitirul părinților, bătrânul acelui Acachie s-a dus la
un mare duhovnic din cei de acolo și i-a spus: A murit fratele Acachie, părinte!
Iar duhovnicul, cum a auzit vestea, a răspuns celui ce grăia: Bătrâne,
crede-mă ca eu nu te cred. El a zis: Vino și vezi!
Atunci s-a
sculat repede bătrânul și s-a dus la cimitir cu starețul
fericitului luptător si, dacă, a ajuns acolo, a strigat bătrânul,
ca la unul ce trăiește, către cel ce cu adevărat viază
întru adormire și îi zise: Murit-ai frate Acachie? Iar înțeleptul, arătându-se
și după moarte ascultător, răspunse marelui bătrân:
Cum e cu putință, părinte, să moară un iubitor de
ostenelile ascultării? Atunci bătrânul, care îi fusese mai înainte îndrumător,
cuprins de spaimă, a căzut la pământ, curgându-i lacrimi pe
față, și, cerând de la egumen o chilie în apropierea mormântului,
a trăit de atunci înainte acolo, înțelepțește, zicând necontenit
către părinți: Rugați-vă pentru mine, ca am săvârșit
ucidere! Dumnezeului nostru, slavă!
